dem_2011

Johann Sebastian Bach: Brandenburg Concerto No. 3, BWV 1048 | Claudio Abbado & the Orchestra Mozart

DW Classical Music   

Claudio Abbado and the Orchestra Mozart perform Johann Sebastian Bach’s Brandenburg Concerto No. 3 in G major, BWV 1048, at the Teatro Municipale Valli in Reggio Emilia, Italy (2007).

Bach wrote the third of his Brandenburg Concertos for nine stringed instruments, and basso continuo, with the strings divided into three groups – three violins, three violas, and three cellos. This Brandenburg Concerto in fact consists of only two movements, with a transitional section. We have divided it into three parts solely for the purposes of orientation.

With its swooping, driven theme, the first movement forms a lively interplay between the three groups of strings. It could be described as a prime example of what during Bach's lifetime was known as ‘concertizing’ – namely forming conversations between the various instruments. Rather than the otherwise customary adagio, the second movement has been condensed to a mere transitional section, in which the harpsichord plays two chords of a Phrygian cadence, ending on the dominant, almost as a question. This stylistically rhetorical device of the Baroque makes the beginning of the third movement, which follows immediately, all the more effective. Brimming with vitality, the allegro bursts forth from sustained transition as a boisterous rondo.  The stirring character of Bach's music is presented by Claudio Abbado and the Orchestra Mozart with such conviction that the musicians appear almost as if they are completely outside of time and space. An unparalleled concert, in which the musicians’ faces veritably glow with the joy of performing.

Бах написал третий из своих Бранденбургских концертов для девяти струнных инструментов и бассо континуо со струнными, разделенными на три группы — три скрипки, три альта и три виолончели. Этот Бранденбургский концерт фактически состоит всего из двух частей с переходной частью. Мы разделили его на три части исключительно для ориентации.

Благодаря своей стремительной, динамичной теме первая часть образует живое взаимодействие между тремя группами струнных инструментов. Это можно назвать ярким примером того, что при жизни Баха называлось «согласованием», а именно налаживанием разговоров между различными инструментами. Вместо обычного адажио, вторая часть была сжата до простой переходной части, в которой клавесин играет два аккорда фригийской каденции, заканчиваясь на доминанте, почти как вопрос. Этот стилистически риторический прием барокко делает начало третьей части, которая следует сразу же, еще более эффектной. Наполненное жизненной силой, аллегро вырывается из продолжительного перехода как неистовое рондо.

Волнующий характер музыки Баха представлен Клаудио Аббадо и Оркестром Моцарта с такой убедительностью, что музыканты кажутся почти полностью вне времени и пространства. Бесподобный концерт, на котором лица музыкантов поистине сияют от радости выступления.

Error

Anonymous comments are disabled in this journal

default userpic

Your reply will be screened

Your IP address will be recorded