dem_2011 (dem_2011) wrote,
dem_2011
dem_2011

St Marina ca.1640-1650 Francisco de Zurbarán | Museo Carmen Thyssen Málaga


St Marina, a Spanish virgin and martyr, lived in the first centuries of our era. According to early Spanish breviaries, she was martyred in the region of Galicia, in Aguas Santas near Orense, the city of which she is patron saint. Her feast day is celebrated on 18 July and her most common attributes are the lit oven, the instrument of her martyrdom, and the three springs which tradition has it emerged from the ground where her severed head fell. There are no references to her life and martyrdom in the Flos Sanctorum and she has often been mistaken for St Margaret of Antioch with respect to iconography, as both saints share a similar history in a pious legend that was particularly widespread in the Middle Ages. Her cult is reported in Jacobus de Voragine’s Golden Legend, which tells the story of a Marina, an only daughter whose father decided to enter a monastery. In order not to leave her alone, as she was still a child, he decided to take her with her him, concealing her sex. He dressed her in male clothing and introduced her to the community, asking the friars to accept both of them. The girl grew in obedience and observance under the name of Brother Marino, promising her father on his deathbed that she would never reveal her secret. Sometime later she was accused of raping a girl and fathering the child she was expecting; Marina took the blame, not revealing her true condition, and was expelled from the monastery. Thereafter she survived on alms, shunned by everyone and enduring ignominy and humiliation until the monks were moved by the hardships she suffered and took her back, in exchange for which she performed the lowliest and most degrading tasks. After she died and her corpse was shrouded, the monks realised the injustice that had been committed and Marina’s great sacrifice, and decided to make amends by burying her in a prominent spot in the monastery’s church. When the deceit was discovered, the woman who had wronged her was possessed by the devil but saved after visiting the saint’s tomb and asking her for forgiveness.

Trinidad de Antonio
__________________
Святая Марина, испанская девственница и мученица, жила в первые века нашей эры. Согласно ранним испанским бревиариям, она была замучена в районе Галисии, в Aguas Santas близ Оренсе, города, которого она является покровителем. День ее храмового праздника отмечается 18 июля и среди ее наиболее распространенных атрибутов освещенная печь, инструмент ее мученичества, и три пружины, которые, согласно традиции, проявились из земли, где упала ее отрезанная голова. В Flos Sanctorum нет сведений о ее жизни и мученичестве, и по иконографии ее часто ошибочно принимают за святую Маргариту Антиохийскую, так как обе святые разделяют подобную историю в благочестивой легенде, которая была особенно распространена в средние века. О ее культе сообщается в "Золотой Легенде" Иакова Ворагинского, который рассказывает историю о Марине, единственной дочери, отец которой решил поступить в монастырь. Для того, чтобы не оставить ее одну, так как она была еще ребенком, он решил взять ее с собой, скрыв свой пол. Он одел ее в мужскую одежду и представил ее сообществу, прося монахов принять их обоих. Девочка росла в послушании и соблюдении ритуалов под именем брата Марино, обещая своему отцу на смертном одре, что она никогда не раскроет свою тайну. Через некоторое время ее обвинили в изнасиловании девушки и отцовстве ребенка, которого она ожидала; Марина взяла на себя вину, не раскрывая, кто она есть на самом деле, и была исключена из монастыря. После этого она жила на подаяние, сторонясь всех, и в непреходящем позоре и унижении, пока монахи не были тронуты трудностями, из-за которых она страдала и не взяли ее обратно, в обмен на это она выполняла самые унизительные, не своместимые с человеческим достоинством задания. После того, как она умерла, и ее тело было закутано в саван, монахи поняли всю несправедливость, которая была совершена и великую жертву Марины, и решил загладить свою вину, похоронив ее на видном месте в монастырской церкви. Когда обман был обнаружен, женщина, обвинившая ее, стала одержима дьяволом, но была спасена после посещения гробницы святой, попросив у нее прощения.

Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments